Deilig grytebrød.

 

Grytebrød.

Hva dufter vel bedre en nybakt brød?

 

1 l kaldt vann

4 dl fin spelt

3 dl grovt spelt

2 dl havregryn

2 dl havrekli

1 dl  kruskakli 

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

1 dl solsikkefrø el gresskarkjerner 

2 ts salt

1 liten ts gjær

 

Rør deigen sammen, prøv deg litt frem med mengde mel, og velg grovheten selv, jeg varierer.

Når alt er rørt inn skal deigen ha en fin litt seig grøtkonsistens.

 

La deigen heve i min 8 timer

Når deigen er klar settes jerngryte i kald ovn på 250 gr.

Så tar du deigen og bretter med en bakespade fra kanten av bollen og inn mot midten til du er kommet rundt et par ganger.

 

Når ovnen er sluknet på 250 gr tar du ut gryta og velter deigen raskt over.

Sett ned temperaturen til  220 gr.  

Dryss over litt mel og stek med lokk i 45 min,

ta av lokket de siste 5 min.

 

Vil du ha en sprøere skorpe rundt brødet så setter du det inn uten gryta i ca 10 min.

 

Her finnes det variasjoner, vi synes dette bare er et nyyydelig brød.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg