Hvalbiff, Beurre blanc med kjærlighetsurt, og nykål💚

I disse dager kjøper vi for det aller meste norsk, ekstra viktig nå, selv om vi sverger til norske råvarer ellers også.

Deler derfor en oppskrift med hvalbiff, nydelig mat jeg er oppvokst med og synes er nydelig på fat🌻

Mørnet hvalbiff:

Her saltet jeg med ramsløksalt og pepper og penslet med god olivenolje.

Så lagde jeg en Beurre blanc:

Del en vårløk i skiver og ha i en god neve løpstikke.

Tilsett 1/2 dl edikk og saften av 1/2 sitron.

Reduser til 1/3 del.

Tilsett 2 dl fløte.

Rør inn 100 gr smør rett før servering.

Dette gjør du ved å varme opp sausen og røre inn smøret.

Smak til med salt og event syre.

Har du ikke løpstikke kan du bruke urter som persille, estragon…

Så kokte jeg nykål og stekte hvalbiffen i ca 2 min på hver side, behandle den som annen biff etter tykkelse.

Dette ble nydelig mørt og med friskt tilbehør, en festmiddag 🥰

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg