Fiskepudding, en virkelig deilig en🐟

 

Siden min kjære elsker fiskepudding syntes jeg at den måtte lages fra bunnen i dag. 

Den lages jo fra bunnen av mange i vårt langstrakte land. 

 

Dette er min første gang og oppskriften er hentet fra boken “Fru Christine Storm Munch og hennar kokebok”, en bok basert på hennes godt bevarte oppskrifter fra 1700-tallet. 

 

Oppskrifter som ligner mange av Henriette Shønberg Erken sine oppskrifter 150 år etter disse, en bok jeg virkelig kan anbefale❤

 

En viktig del av vår matkultur og mat fra en prestefrue fra Ullinsvin i Vågå, historie og orginale håndskrevne oppskrifter, er en nytelse på flere måter.

 

Så her er oppskrift på fiskepuddingen hennes: 

 

500 gr hvit fisk som hyse el flyndrefisk blandes i foodprosessor (el kvernes) sammen med :

2 dl melk/fløte

2 ts  salt

2 ss potetmel 

Ha gjerne i muskat og pepper. 

 

Prøvestek og juster krydderet( jeg brukte både muskat og pepper) 

 

Hell over i metall brødform og stek i vannbad i ovnen på 120 gr i 4-5 timer. 

 

Her servert med vanlig hvitsaus spedd med melk og vikingmelk, tilsatt persille og dill, raspede gullerøtter, smørdampet purre og poteter.

 

«Ein flott og eksotisk rett som nok i si tid var ein delikatesse. Det kan han nok atter eingong bli…” sies det i boka. Det tror jeg også❤

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg