Eltefrie brød Fjellheim🍞

Mine superenkle eltefrie brød: 

1/2 kg fin spelt

1/2 kg sammalt grov spelt

jeg tar 1 neve hver av

sesamfrø

solsikkefrø og linfrø

1 pose tørrgjær

1 ts salt

1 ts sukker. 

Bland alt det tørre og tilsett 1 l lunket vann og 1/2 dl olje, bruker olivenolje. 

Rør sammen og hell over i to former( bruker silikonformer) . 

Sett i kald ovn , skru ovnen på 100 gr og la de stå i 30 min. 

Skru opp til 200 gr og stek i 40 min. 

Etterstek gjerne når de er ute av formene i ca 10 min for sprø skorpe.

Brukt denne fremgangsmåten i 10 år nå, superenkle som nevnt.

Dryss gjerne litt sesamfrø på om du vil, det er godt det.

Bruk frø, nøtter, tranebær, gojibær etter ønske. 

Lager de også i helgrove eller bare fine innimellom.

Mikser og tar hva jeg har.

Dette er oppskrift til 2 brød.

Lykke til🍞

#eltefriebrød#brød#speltbrød#hjembaktbrød

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg