Plankstek.

 

Villplanke med elg😊

 

Her hadde vi elg ytrefilet som ble saltet og pepret og brunet i godt smør med timian i ca 2 min på hver side. 

 

Mens den hvilte trekte jeg rosenkål delt i 2  i lettsaltet vann i ca 5 min. 

Så stekte jeg kantareller fra nærskogen sammen med  Bresaola ( Italiensk marinert og speket oksepålegg du får i dagligvare). 

 

Poteter dutcesse lagde jeg av:

500 gr mandelpoteter

2 eggeplommer

3 ss smør

1/2 dl melk

salt

pepper

 

Kok mos og vend inn eggeplommer, smør og melk, smak til med salt og pepper. 

 

Etter at plankene har blitt varmet opp i ovnen på ca 250 gr i 5-10 min, taes de ut og kjøttet skjæres i skiver og legges på planken når planken er avkjølt. 

 

Så sprøytes potet rundt fra en sprøytepose, og rosenkål, kantareller og Bresaola danderes rundt før planken settes i ovnen på ca 200 gr til potetene er blitt litt gyldene og alt er varmt nok.

 

Hjemmelagd majones: 

 

2 eggeplommer

2 ts eplesidereddik

2 ts sennep, gjerne dijonsennepp ( her brukte jeg hjemmelaget)

2 ss vann 

2 dl olje, oliven, raps el solsikke

 

Ha ingrediensene i en bolle, beholder.

Hell på oljen tilslutt mens stavmikseren står i beholderen. 

Kjør igang stavmixeren, og løft den forsiktig opp, om du ser oljen ikke renner helt ned. 

Smak til med salt og som her, frisk timian.

 

Noen kaller det juks og ikke vispe majonesen for hånd, jeg kaller det genialt.

En blender går også fint, da heller du oljen i en tynn stråle i ingrediensene i beholderen.

 

Ta så planken ut av ovnen og topp med hjemmelaget timianmajones. 

Dette ble saftig godt, måtte jo finne tilbehør som passet elgefilet.

#plankstek#elgfilet#kantareller# duchess#rosenkål

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg