Kos i kjøkkenet, forberedelser til gatefest og hjelp av Jakob til squash-form💚

I dag er det gatefest i vår lille, store gate.

En gate med barn, ungdommer og voksne i ulike aldre.

Mange firbeinte er det også her, forresten.

 

Vi dyrker squash i vår hage, og forleden dag kom vår nærmeste nabogutt på 13 år og lurte på om vi kunne lage en squash-rett sammen. Han har dyrket squash selv i år, og hadde med et stort og flott eksemplar.

De fleste i gata har nok fått med seg at jeg ivrer etter å lage mat fra bunnen.

Kan det koseligere bli når våre poder er med i kjøkkenet, både naboers poder, tantebarn og egne barn er en glede å ha med i kjøkkenet.

De er så herlig lærevillige, dyktige og stiller så mange spørsmål som lærer meg mye også.

Jeg er selv vokst opp med lidenskap for mat, fra mamma, pappa, besteforeldre ..

Uansett, her er resultatet fra vår squash a la  lasagne i kjøkkenet.

Nå er den klar for årets gatefest💚

 

Ingredienser:

2 løk

4 fedd hvitløk

3 bokser tomater

1 ss tacokrydder

3 ss tomatpuré

1 god neve hver av hakket persille og basilikum

2 dl fløte ( her kan du bruke laktosefri )

3-4 ss soyasaus ( gir mer fyldig smak enn salt)

2 poser ferdigrevet ost

1 stor squash el flere små

 

Tacokrydder:

3 ts hver av:

malt cumin

koriander

tørket oregano

cayennepepper

pepper

sennepsfrø

hvitløkspulver

1 ss paprikapulver, gjerne røkt, vi røyker selv.

Denne blandingen er husets egen, du kan variere og finne din egen mix tilpasset både barn og voksne. Jeg bruker aldri salt i blandingene av krydder uansett. Det haes i og smakes til. Viktig

, særlig der en bruker smeltet ost og andre ting som har mye salt i seg.

 

Dette er en stor porsjon, her brukt som tilbehør blant masse annet.

 

Del opp squashen i ca 2 cm tykke skiver, ta ut kjerner og dryss over litt salt for å trekke ut veske.

Etter min 1/2 time tørkes skivene godt.

 

Lag sausen:

Surr løken og hvitløken myk i olje, tilsett tomatpuré og rør den godt inn, så krydderet, urtene og tomatene, tilslutt fløten.

La det småputre litt til fløten er litt innkokt.

 

Legg så ett lag squashskiver, så ost, og deretter tomatsaus

Fortsett og avslutt med sausen og topp med ost.

Stek på 150 gr i ca 1 time.

Viktig å smake underveis😊Dyktig medhjelper👍

Biff med hjemmelaget bearnaise 💛

 

Helgemat, og ganske så typisk kanskje.

Best av alt er egen bearnaise :

 

2 finhakkede charlottløk,

1 dl hvitvinseddik

2 ss frisk estragon

Kokes inn og reduseres  til halve mengden

 

3 eggeplommer vispes lett med 1 ss vann og tilsettes den avkjølte reduksjonen

Visp over vannbad og og begynn og tilsette 200 gr smeltet smørlitt etter litt til blandingen begynner å tykne.

 

Vispes til fløyelsmyk passe tykk konsistens, og smak til med sitron og kayennepepper.

 

Dette ble inntatt etter en dag i soppskogen, der det lyste herlig gul trompetkantarell mot oss  i høstløvet.

Deretter ble det en tur til slakteren for å kjøpe med indrefilet. Servert med lettkokt stekte rosenkål og confiterte små tomater, tomater med litt salt og olivenolje som får stå på ca 70 gr i ovnen et par timer, ble dette en herlig avslutning på en dag i nærskogen💚

#biff#bearnaise#kantareller

Ovnsbakt blomkål med asiatiske smaker.

 

BLOMKÅL💚

 

En middag i asiatiske smaker, smaker på hytta☀️

 

Ovnsbakt blomkål.

Kålen ble delt i buketter, lagt i ildfastform og tilsatt olivenolje, salt og saften av litt lime. 

 

Stek på 170 gr i ca 1/2 time. 

 

Villtigerreker ble penslet med en blanding 

ketjhjap manis

soyasaus

riseddik

sesamolje

Sriracha, smak deg frem.

Grill el stek rekene.

 

Hadde på reddiker, gressløk og frisk koriander fra hagen, tilslutt ristede sesamfrø. 

Litt lime over gir ekstra frisket🌿💚🌿

#blomkål#villtigerreker#salat#middag#lunch

Klippfisk med ovnsstekte poteter, kantareller og gulrotstuing

 

 

Klippfisk.

Til 4 personer

Vi burde absolutt spise mer klippfisk/tørrfisk/stokkfisk synes jeg.

Her er en av heimens vri.

 

Ingredienser:

Klippfisk

laurbærblad 

8 pepperkorn

1 løk

Fisken ble vannet ut et par dager, så ble den trukket i vann med krydderet og løken. Kok opp vannet og legg i fisken, kok opp på nytt og la den trekke i 12-15 minutter. Se an tykkelsen på fisken.

Tilbehør:

500 gr poteter

timian 

olivenolje

pepper

salt

 

Legg poteter i skiver i en ildfast form, vend de inn med oljen, salt og pepper, legg i timian og stek potetene på 200 gr til gyldne.

 

Gulrotstuing:

2-3 gulrøtter

Saus av:

3 ss smør 

3-4 ss mel

4 dl melk

2 dl fløte

 

Lag vanlig hvitsaus bruk fløte om du vil.

Ha de skivede kokte gulrøttene i sausen og stamp de litt, smak til med salt og pepper.

 

Stek 3-4 skiver bacon, gjerne kalkun el okse om du ikke spiser svin.

Stek deretter kantareller el annen sopp.

Ta ut baconet og soppen fra panna og tilsett litt smør, timian og saft fra sitron. 

Smak deg frem.

 

Legg opp og ha timiansmøret over fisken.

 

Det finnes mange slags torske/bacalo-retter

Her er tips til tilbehør, ha det gøy og sett ditt personlige preg😃

 

Linsesuppe.

 

Suppe med linser💚

 

2 gulrøtter 

20 cm purre

1 persillerot

2 fedd hvitløk

1-2 laurbærblad

1 boks grønne linser, el 3 dl av egenkokte

Ca 300 gr hønse el kyllingkjøtt

5-7 dl hønsekraft el buljong

Cayennepepper

Røkt paprikapulver 

Olivenolje

 

Del alt det grønne i små biter og surr de blanke i olivenolje.

Ha i kraft, linser og hønse/ kyllingkjøttet og la det småputre til grønnsakene er møre. Dette ble en man tager-hva -man-haversuppe. Om du ikke har kraft og hønsekjøtt i fryseren som her, går det fint med kylling og kjøpt kraft/ buljong også🍃💛🍃

Smak til med krydderet og event salt😊

#suppe#linser#middag

31.07.2018 Hagens Grøde

Det trenger ikke å være så mye💚

 

Det å dyrke i hagen gir glede for store og små.

I tillegg til urter pleier vi å ha tomater, redikker, grønnkål, squash og plukksalat. Det er de vekstene vi prioriterer, men plusser på om vi vil og orker.

På hytta har vi mer urter og der dyrker vi i tillegg asparges.

Vi startet i det små, hadde i noen år veldig mye, alt for mye. Nå satser vi på ting som i stor grad klarer seg selv.

 

Vi har ført tradisjonene videre fra våre foreldre, nå er det «barna» våre sin tur.

 

Frukt og bær er også viktig for oss, og etter mange år med gammel hage måtte vi ifjor renovere. Pæretre rips, stikkelsbær, bringebær,blåbær, svartsurbær, jordbær og lavendel på plass. Rabarbraen har overlevd😊

 

Nå begynner vi å ane konturer av det vi aller mest ønsker oss, nemlig en spiselig hage.

Så foruten vår vakre rhododendron, jasmin og peoner, er alt annet både vakkert å se på og spiselig.

 

Her er litt av det som er på gang i vår hage akkurat nå.

 

Dyrk selv, om det så er spirer på benken, det er også et must i heimen. Det å bruke sensommeren og høsten på å planlegge hagen for neste år på kan være lurt.

Da ser en hvor ting kan trives og hva en vil satse på. 

 

En fin dag i hagens og grødens tegn fra meg. Og husk det finnes mange fine gårdsutsalg i tillegg til det som bugner i butikkene🍃🍃🍃

Tiramisu

Tiramisu Fjellheim

 

Du trenger:

1 pk fingerkjeks

500 gr mascarpone 

3 dl pisket fløte

2 eggeplommer

1 ss sukker

2 eggehvitter

1 ss brunt sukker

1/2 plate kokesjokolade el 3 ss kakao

 

Pisk krem og bland med mascarpone. Bland 2 eggeplommer med 1 ss sukker og vend inn piskede eggehvitter. 

Så vendes eggeblandingen inn i mascarponekremen, og det brune sukkeret haes i tilslutt.

 

Kjeksen dyppes raskt i hver ende i et krus espresso og legges i bunnen av en form. 

Så har du et lag med ostekremblanding, fortsett å legge lagvis, før du avslutter med et dryss kokesjokolade el kakao

 

Noen ganger bruker jeg Amaretto i espressoen, sitronskall i kremen…. Improviserer, og koser meg.

 

Det sies at det er like mange varianter av denne, som det er Italienske husmødre..;-)

Halloumi i grønt og quinoa 💚

 

Lun halloumi på quinoasalat: 

 

Her penslet jeg denne herlige osten,  av både får/geit/kumelk med ekstra jomfruolivenolje og la den i varm grillpanne. 

 

Hadde flådd paprika, agurk, rødløk( la rødløken ligge litt i iskaldt vann først), bladpersille og oliven, som salat. 

 

Så koker jeg quinoa i hønsekraft, el grønnsakskraft, koker gjerne opp for hele uken når jeg koker den, deilig i ulike salater bl. annet. 

 

Legger opp på fat el i bolle og har på en god olivenoljen og saft av sitron på tilslutt. 

 

Enkelt, sunt og veldig godt💚😊

Fiskesuppe🐟

 

Fiskesuppe Fjellheim

 

1/2 sellerirot

1 liten persillerot

2 gulrøtter

1/2 fennikel 

10 cm purre

smør

olivenolje

7 dl fiske el grønnsakskraft/buljong

3-4 ss hvetemel 

2 dl fløte

ca 1/2 kg laks i terninger

 

Del grønnsakene i terninger, surr de blanke i smør og olivenolje i en gryte.

Tilsett melet og bland det godt i grønnsakene.

 

Spe med kraften, tilsett fløten og kok grønnsakene møre

 

Ha i fisken tilslutt, og smak til med salt og pepper.

 

Denne suppen ble til av det vi hadde i grønnsaksskuffen og av rester/avskjær fra laks vi graver og røyker. 

Annen fisk, reker event hvitvin er også deilig i fiskesuppa😊🐟💚

#fiskesuppe

Torsk i det grønne, enkel fiskemiddag 💚

 

 

Torsk med grønt og soyasmør💙

 

Grønnsaker:

1/2 blomkål i buketter

1/2 broccoli i buketter 

broccolistilker i skiver

10 cm purre i skiver

1 liten melon/ vinterreddik, delt i skiver og trekkes for seg for at fargen ikke skal smitte.

 

2 fine torskefileter

 

Soyasmør:

2 ts revet frisk ingefær

2-3 fedd revet hvitløk

1 hel finhakket cayennepepper 

3-4 ss soyasaus 

3 ss limejucie

2 ss vann

70 gr usaltet nøttebrunt smør

 

Kok grønnsakene møre, men ikke for møre.

Lag soyasmør ved å brune smøret nøttebrunt og tilsette soyablandingen.

Stek fisken og legg opp, dryss gjerne over frisk koriander, avslutt med soyasmøret💚

Deilig mat i lavkarboens tegn i dag🍃🍃

#torsk»middag»blomkål#soyasmør