Her har vi spist gås de siste 15 årene sammen med hjemmelagde julekjøttkaker, lammepølser og så bytter vi på å ha viltpølser el andepølser.
Rødkål :
Smelter ned rødløk i andefett, ( ribbefett, smør og gåsefett etter hva en har, og vil).
Tilsetter rødkål, eple, litt kraft av and el buljong/ fond, honning el lønnesirup, rødvinseddikk, viktig å ha m eddiken fra starten, for å bevare den friske fargen.
Småkok i ca 1 time og smak til med salt, mer sødme og syrlighet tilslutt.
Tilsett gjerne ande/ gåse el ribbefett ved servering.
Vakumerer og fryser ned i porsjoner, holder seg lenge i fryseren.
Smelt smøret og rør det inn i eggeinndosisen i en tynn stråle.
Sikt inn potetmel, bakepulver, vaniljesukker og kardemomme og rør til en glatt røre.
Pensle vaffeljernet med smør og legg på en 1 ss med røre midt på jernet.
Kjøl ned på rist og oppbevar i tett boks.
Herlig sprø og gode.
Disse fant jeg oppskrift på i magasinet Lev Landlig, men la til kardemomme og vaniljesmak. De ble knallgode og kommer nok til å bli en ny følgeskake i julen heretter❤️
Form og legg de på et brett med litt vann på. Da er det lettere å holde kontroll på stekingen. Disse synes familien er minst like gode, ja noen påstår bedre, enn medisterkaker.
Jeg elsker det også, men disse er meg blitt like kjære og gode😊
1 dl hønsekraft( her hadde jeg egen, går fint med fond el buljongterning)
1 boks kokosmelk
1/2 pose soyabønner.
Tilsett litt jevning av maizzenna om nødvendig, juster salt, styrke, sødme( brunt sukker er bra) og syre. Ha i hvit fisk( her skrei) og villtigerreker. Dryss over det grønne på vårløken, frisk koriander og litt limesaft. Server med ris el nudler💚