Gravlaks og røkt laks Fjellheim. Juleforberedelser men deilig hele året dette❤️

Gravlaks og røkt laks Fjellheim:

Til ca 5 kg laks el ørret.

 

Lag en blanding av:

6 ss salt

4 ss brunt sukker og grovkvernet sort pepper.

Kokosblomstsukker går fint, det bruker vi i år.

 

Legg blandingen i bunnen sammen med enebær, og dill.

Legg i fisken med skinnsiden ned og fortsett med blanding og urtene inni og over.

Dekk til og sett f.eks en form oppå for et lett trykk og la fisken stå kaldt i 2-3 døgn.

Snu en gang i døgnet.

Her blir den ene fisken kaldrøkt og den andre kun gravet.

Vi bruker gjerne litt akkevitt el cognac på fisken også.

Heimens rødkål❤️

 

Her er husets rødkål, det hører med til vår julemiddag.

Her har vi spist gås de siste 15 årene sammen med hjemmelagde  julekjøttkaker, lammepølser og så bytter vi på å ha viltpølser el andepølser.

 

Rødkål :

Smelter ned rødløk i andefett, ( ribbefett, smør og gåsefett etter hva en har, og vil).

Tilsetter rødkål, eple, litt kraft av and el buljong/ fond, honning el lønnesirup, rødvinseddikk, viktig å ha m eddiken fra starten, for å bevare den friske fargen.

Småkok i ca 1 time og smak til med salt, mer sødme og syrlighet tilslutt.

Tilsett gjerne ande/ gåse el ribbefett ved servering.

Vakumerer og fryser ned i porsjoner, holder seg lenge i fryseren.

Reinsdyrskav i salat med rømme og tyttebær. En lett rett å lage💚

Reinskavsalat:

 

1 pk reinskav

6 sjampingjong el sopp fra skogen

1 rødløk

3 knuste enebær

1 isbergersalat

2 dl rømme el lettrømme

tyttebærsyltetøy

pitabrød

chevre

 

Brun kjøttet og soppen, krydre med enebær salt og pepper .

Del opp salaten og rødløk i strimler og tynne løkringer.

Bland alle ingrediensene i en bolle.

Bland rømme og tyttebær og vend inn med ingrediensene.

Legg opp og pynt med rømme og tyttebær på toppen.

Her servert med pitabrød varmet i ovn med litt gresk chevre i.

Lettvint og kjempegodt som middag el om du vil gjøre litt ekstra ut av lunsj eller til kvelds❤️

Dette bare måååå vi ha❤️

Er det noe som prioriteres er det å ha god og næringsrik kraft i fryseren.

Det beste er at den kan kose seg i timesvis men vi tar søndagsturen❤️Oppskrift finner du nederst.http://matvalorer.blogg.no/1542110432_elgkraft_kraft_er_topp_sundt_og_godt__ha_i_fryseren_oppskrift_p_elgkraft_fr_du_her.html

Kakevafler, tørre vafler❤️Enklere og bedre kan det knapt bli, glutenfri er de også❤️

Kakevafler:

Ca 50 enkelthjerter

125 gr sukker

2 egg

125 gr smør

250 gr potetmel

1 1/2 ts bakepulver

1 ts kardemomme

1 ts vaniljesukker

 

Lag eggedosis av egg og sukker.

Smelt smøret og rør det inn i eggeinndosisen i en tynn stråle.

Sikt inn potetmel, bakepulver, vaniljesukker og kardemomme og rør til en glatt røre.

 

Pensle vaffeljernet med smør og legg på en 1 ss med røre midt på  jernet.

Kjøl ned på rist og oppbevar i tett boks.

Herlig sprø og gode.

 

Disse fant jeg oppskrift på i magasinet Lev Landlig, men la til kardemomme og vaniljesmak. De ble knallgode og kommer nok til å bli en ny følgeskake i julen heretter❤️

 

Nydelige blondekjeks med mandel, appelsin og mørk sjokolade🎄

Blondekjeks med appelsin og mandel:

 

250 gr mandler finhakkes

skallet av en appelsin

250 gr sukker

125 gr mel

1 dl appelsinsaft blandes sammen.

 

Sett på brett med en god teskje, det skal bli ca 20 dobble kjeks tilslutt, stek i ovn på 180 gr i ca 10 min.

Smelt 100 gr kokesjokolade, og legg imellom  kjeksene.

Lite gir slik julestemning som snø gir❄️❤️

#julekaker#småkaker#blondekjeks#mandelflarn#julebakst

Julekjøttkaker Fjellheim.

Julekjøttkaker 🎄

 

 

Siden jeg ikke kan nyte svin, lages disse av:

 

1 kg karbonadedeig

1.5 kg kyllingkjøttdeig

3 dl føte

2 egg

1 ts malt allehånde

1 ts malt nellik

1 ts malt ingefær

1 ts malt muskattnøtt

1 ts løkpulver

2 ss maizzennamel

2 ts salt og pepper

 

Form og legg de på et brett med litt vann på. Da er det lettere å holde kontroll på stekingen. Disse synes familien er minst like gode, ja noen påstår bedre, enn medisterkaker.

Jeg elsker det også, men disse er meg blitt like kjære og gode😊

Varmende gryte i asiatiske smaker. Nærende og god.

Solstuas varmende asiatiske gryte, versjon 2.

 

Oppskriften står under gryter.

Denne gang byttet jeg ut kinakål med hagens grønnkål, lime med riseddik, eggnudler med risnudler,

vårløk med purre, kylling i kokt høne og hønsekraft fra fryseren.

Hadde i tillegg i string beans, grønne bønner.

Hadde i litt ketjhjap manis også.

Så her går det fint å variere💚

 

Link under til versjon 1 av suppa.

http://matvalorer.blogg.no/1539682820_varmende_gryte_i_asiatiske_smaker.html

Brownies, real American brownies.

Denne fant jeg i et magasin for noen år tilbake, den ble raskt en favoritt i vårt hjem❤️

 

Real American Brownies: 

6 egg og 8 dl sukker røres sammen for hånd. 

 

Bland sammen :

4.5 dl hvetemel

3 ts vaniljesukker

9 ss kakao. 

 

Smelt 300 gr smør, bland sammen med egg og sukker for hånd og tilsett alt det tørre.

 

Hell over i stor langpanne, bruk bakepapir og stek i 25-30 min på nederste rille på ca 180 gr. 

Strø over nøtter etter valg før den stekes om du vil. 

Her bruker jeg ” julegrønne” pistasj. 

Nydelig alene, el med hjemmelaget is m revet appelsinskall, yoghurt el cremefraiche m revet appelsinskall. 

Deler den opp og fryser på et brett før de legges i boks i fryser’n og taes opp etter behov.

Mektig god.

Grønn curry med tigerreker og hvit fisk💚

Grønn curry: 

surr 2 fedd hvitløk

3 stk vårløk der du surrer det hvite på den

1 ss reven frisk ingefær

1 finhakket grønn chili. 

Tilsett 2 ss grønn currypaste

2 ss fishsauce

saften av 1/2 lime

1 dl hønsekraft( her hadde jeg egen, går fint med fond el buljongterning)

1 boks kokosmelk

1/2 pose soyabønner. 

 

Tilsett litt jevning av maizzenna om nødvendig, juster salt, styrke, sødme( brunt sukker er bra) og syre. Ha i hvit fisk( her skrei) og villtigerreker. Dryss over det grønne på vårløken, frisk koriander og litt limesaft. Server med ris el nudler💚

#grønncurry#middag#curry#villtigerreker#hvitfisk#fiskemiddag#enkelfiskemiddag